NEBAHAT KOÇ
Katharina Grosse, Almanya’nın uluslararası üne sahip görsel sanatçısı. Grosse’nin göz göze geldiğiniz anda sizi içine çeken eserleriyle ben de Stuttgart’taki Kunstgebaude’deki sergisinde tanıştım. Sanatçının üç boyutlu eserlerinden oluşan “Püskürtülen Sevgi” isimli gezdiğim sergisinden bahsedeceğim. Ancak bunun öncesinde Grosse’nin yaşamına kısa bir göz atmakta fayda var.
Freiburg doğumlu Grosse, sanatçı bir anne ile dilbilimci bir babanın çocuğu. Ailesi onu, küçük yaşlarda tiyatro ve dansla tanıştırsa da Grosse yönünü resme, görsel sanatlara çevirmiş. Kunstakademie Düsseldorf’ta eğitim gördükten sonra İtalya, ABD, Yeni Zelanda’da sanat merkezlerinde misafir sanatçı olarak programlara katılmış, Almanya’da sanat akademilerinde dersler vermiş sanatçı, 2010 -2018 yılları arasında da Kunstakademie Düsseldorf’ta profesör olarak görev yapmış.Bugün Berlin’de yaşayan sanatçı, eski bir süpermarketi satın alarak burayı evine dönüştürmesiyle de gündeme gelmiş.
TUVAL YERİNE SALON YA DA BİNAYI BOYUYOR
Grosse’nin uluslararası çapta değer görmesinin nedeni sanat tarihine damga vuran tarzı. Sıra dışı, geleneksellikten uzak, cesur ve yoğun renk kullanım tarzıyla Grosse, büyük ölçekli (devasa) mekânsal eserler üretiyor. Sanatçıya göre resmin bir sonu ya da bir kenarı yok. Eserlerinde Grosse’nin bu tarzını ilk anda hemen görebiliyorsunuz. Ezberleri bozan sanatçıya göre resim her yerde olabilir… Bir yumurta üzerinde ya da kar üzerinde ya da bir kumsalda… O nedenle Grosse tuval yerine tüm bir salonu ya da bir binanın cephesini boyuyor. Böylece çarpıcı ve muhteşem eserleriyle öne çıkıyor. Grosse kimi zaman kendi yatak odasına (yatak ve ayakkabılar, giysiler ve kitapların da olduğu zemine) gökkuşağı renginde akrilikler püskürtmesiyle kimi zaman New York’un Rockaway yarımadasında terk edilmiş ABD Ordusu hamamı ile oradaki plajın bir kısmını boyamasıyla adından söz ettirmiş bir sanatçı. Eserlerini akrilik boyalar püskürterek üreten Grosse, çalışmalarında birkaç disiplinden yararlanıyor. Bu kapsamda da mimariyi, heykel ve resmi kullanıyor.
Katharina Grosse’nin sanatseverleri hayran bırakan bu çarpıcı eserleri kendisine uluslararası birçok ödülü de beraberinde getirmiş. İtalya’da Villa Romana Ödülü, Baden-Württemberg Görsel Sanatlar Büyük Devlet Ödülü, Andy Warhol İkamet Ödülü bunlardan sadece birkaçı… Sanatçı İsviçre, ABD, İtalya, Hollanda İngiltere başta olmak üzere dünyanın çeşitli sanat başkentlerindeki sergileriyle sanatseverlere bayram ettirmeye devam ediyor.
SANATSEVERLERİN İLGİ GÖSTERDİĞİ SERGİ
Gelelim sanatçının Püskürtülen Sevgi adlı sergi ve eserlerine… Stuttgart’ın can damarı merkez meydanı olan Schlossplatz’daki Kunstgebaude’deki sergide sanatçının 1980’li yıllardan günümüze uzanan çalışmaları yer alıyor. Grosse’nin eserlerinde alüminyum, bronz heykeller ve ahşaplarla bütünleştirilmiş kompozisyonlara tanıklık edebiliyorsunuz.
Serginin düzenlendiği Kunstgebaude, görkemli tarihi mimarisiyle de etkileyici. Bunun altını çiziyorum. Çünkü Grosse, tarihi binanın 26 metre yüksekliğindeki kubbeli salonuna özgü bir enstalasyon hazırlamış. Bu çalışmanın, serginin en çarpıcı eseri olduğunu söylersem yanlış olmaz. Adeta farklı bir dünya. Büyük devasa salona girer girmez, karşınızda salonun zemininde canlı renklerle şeritler, şekiller sizi hemen kendisine çekiyor. Bu renk şeritleri ve geçişleri, kimi yerde nokta kimi yerde prizma şeklinde kullanılmış. Coşku ve heyecan uyandıran bu rengarenk ve şekillerle detaylandırılmış zeminin üzerine, çarpıcı renklerdeki kıvrımlı iki adet alüminyum yerleştirilmiş. Bu sonsuzluk hissi uyandıran enstalasyonu tüm duyularınızla yaşıyorsunuz. Renkli, şekilli dünyada yürüyüp eserin geçişlerinin, devamlılığının izini sürebiliyorsunuz. O nedenle sanatseverlerin eserin yanından zor ayrıldığına adeta eseri yaşadıklarına şahitlik ettim. Tabii ben de aynı şekilde. Farklı, rengarenk bir evrende gibiydik…
ZITLIKLAR DA YOK DEĞİL
Sonrasında yine soluğu bu eserin yanında alsam da; sanatçıyı tanıma ve anlama fırsatı veren bu eserden sonra sergiyi gezmeye devam ediyorum. Sanatçının diğer büyük boyutlardaki yine canlı renklerle geçişlerin yapıldığı üç boyutlu çalışmaları da merak uyandırıyor. Grosse’nin başka bir ahşap eseri de bir odanın üç duvarını birden süslüyor. Kimi eserlerinde canlı yoğun renklere doyuran sanatçının kimi eseri sadece bir renk (beyaz) hakim olabiliyor. Bu eserleri de yine büyük bir holde ya da bir odanın tüm bir duvarında yer alıyor. Sergide duvar eserleri, zemin boyamalarının yanı sıra sanatçının, tablo ya da küçük boyutlarda plastik ve heykel çalışmalarının da olduğunu belirteyim. Hatta büyük bir zıtlıkla sergi yumurta boyutundaki çalışmasıyla başlıyor. Sınırsız, ölçüsüz bir hayal gücü onunkisi. Benimkisi de hafızada yer edecek çok katma değerli bir deneyimdi. Bu noktada ilgilileri için son bir not da düşeyim: Sergi 11 Ocak 2026 tarihine kadar gezilebilir.